3D Game bouwen voor pro's

Door wildewouter op vrijdag 30 november 2012 10:38 - Reacties (21)
Categorie: Development, Views: 3.713

De Afgelopen vijf weken was ons projectteam, 12Villains, bezig om een 3D game te bouwen voor onze minor Game Design and Devlopment. Deze minor bestaat uit een tweetal opdrachten: een mobiele game maken, meer hier te lezen, en een 3D game maken. Ik richt mij in deze blog op de 3D game; ik mag wel zeggen dat de 3D game het ‘echte’ project is.

Het verhaal van de game

Natuurlijk heeft de game een verhaal. Hieronder de beschrijving zoals wij die hebben opgesteld in ons concept plan.

http://www.makeathumbnail.com/thumbnails/image132489.jpg

On a dark and growl planet filled with death and decay, a civilization works hard for a better life. Poor and unreliable is probably the best way to describe them. The only thing they own is their soul. Even a body is not entrusted to them. The feeling of love and compassion has been perished from the darkness in which they live. But would they have any, it had to be for the saddest creature on the planet, the wandering soul of Rho.
Once it was a happy planet. But when their sun ended in a catastrophic supernova Rho’s planet got swung out it's orbit. The planet became dark and cold and he simply wasn’t able to survive out there. Being tired of surviving he stole a spaceship to escape the planet and a better place to live. But the journey didn't last long. As inexperienced as he was, he crashed with his spaceship unto an unknown planet. His only escape route was to fix his spaceship. But to do this he had to collect his ship parts that were spread out after the crash. This is were his undefined journey begins.


http://www.makeathumbnail.com/thumbnails/image132427.jpg

De speler krijgt de besturing over Rho op het moment dat deze op de nieuwe planeet terechtkomt. Rho is alleen geen sterke krachtige speler. Om door de levels heen te komen moet Rho, omdat hij een ‘ziel’ is, dieren overnemen die rondlopen in de levels. Elk dier heeft een eigen special ability. We hebben ook al wat concept art:

http://www.makeathumbnail.com/thumbnails/image132426.jpg

Dit is een Wobi. Een Wobi heeft de mogelijkheid om te catapult jumpen. Dus om op verschillende plekken terecht te komen kan een Wobi worden ingezet.

http://www.makeathumbnail.com/thumbnails/image132425.jpg

Dit is een DumDum. Zoals je kunt zien in het plaatje is een DumDum erg sterk. Een beetje te vergelijken met een stier. Hij kan chargen en objecten omstoten om zo obstakels te overwinnen.

Tijdens het spelen van de game kom je orbs tegen. Deze orbs dienen om het ‘focus level’ te verhogen van Rho. Wanneer Rho een hoger focus level heeft kan hij grotere dieren overnemen. De orbs hebben ook als doel om de spelers te motiveren om de verschillende puzzels in de game grondig te doorzoeken zodat later in de game ook bijvoorbeeld de eindbazen, wanneer ze verslagen zijn dan, kunnen worden overgenomen. Ook zal de mogelijkheid bestaan om de quests opnieuw te doen, zodat je bijvoorbeeld dit keer met een sneller of een groter dier kan beginnen en zo meer orbs te halen.

http://www.makeathumbnail.com/thumbnails/image132424.png
Eťn van de levels uit Rho.

Ontwikkeling

Als game engine gebruiken wij Unity 4.0. Voor de 3d modellen en de levels gebruiken we 3ds Max en, ja verrassend genoeg, Google Sketchup. Als programmeertaal is nu C# in gebruik. De engine nodigt niet heel erg uit om volledig object georiŽnteerd te gaan. Het is vooral scripts schrijven. We hebben wel een eigen structuur opgezet om zoveel mogelijk object georiŽnteerd te programmeren.

De komende weken zijn we nog bezig met de ontwikkeling van de game. De release datum staat nu op februari/maart. Het lijkt ons erg leuk als jullie feedback leveren op onze game. Alles wat je leuk en minder leuk vindt willen we graag weten. We hebben ook nog beta testers nodig. Als je geÔnteresseerd bent, kun je jezelf hier opgeven.

Rho Facebook

Team blog

Volgende: Schiet vogels op Android 10-'12 Schiet vogels op Android

Reacties


Door Tweakers user Remz, vrijdag 30 november 2012 11:44

Wauw. Ziet er al netjes uit! Ik zit er ook aan te denken om in februari een minor Game Engineering te starten waar we ook gebruik gaan maken van Unity. Ik zal deze blog zeker blijven volgen!

Door Tweakers user Damic, vrijdag 30 november 2012 11:50

Leuk die DumDum, he wants gumgum?

Ziet er goed uit.

Door Tweakers user wildewouter, vrijdag 30 november 2012 12:07

@Remz
Als je de development blog volgt, blijf je meer up to date. Elke week een nieuwe post.

Door Tweakers user himlims_, vrijdag 30 november 2012 12:11

komt er een linux versie? gezien je unity gebruikt?

Door Tweakers user wildewouter, vrijdag 30 november 2012 12:21

Ja, er komt ook een Linux versie. En ook een OS X versie.

Door Tweakers user MittaM, vrijdag 30 november 2012 12:44

Concept art ziet er erg gaaf uit. Ook het idee voor de spelelementen zijn cool. Ik heb me opgegeven als beta tester omdat ik erg benieuwd ben na de uitwerking.

Door Tweakers user masauri, vrijdag 30 november 2012 15:35

Heb me ook opgegeven als beta tester.
Ben zeer benieuwd naar dit spel!
Hoe zijn jullie bezig met het geluid/soundtrack?

Door Tweakers user wildewouter, vrijdag 30 november 2012 16:05

@masauri, we hebben een sounddesign team van een andere school (conservatorium) via een contest bij ons op school gewonnen. Dat team is druk bezig met nieuwe muziek maken voor de game.

Door Tweakers user masauri, vrijdag 30 november 2012 16:35

wildewouter schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 16:05:
@masauri, we hebben een sounddesign team van een andere school (conservatorium) via een contest bij ons op school gewonnen. Dat team is druk bezig met nieuwe muziek maken voor de game.
Alle puzzelstukjes vallen dan langzaam op hun plaats!
Nice, ik kijk al uit naar de beta moest ik geselecteerd worden:-p

Door Tweakers user Gish, vrijdag 30 november 2012 19:49

Mocht je alpha/beta-testers zoeken voor op OSX, count me in! :D

Door Tweakers user H!GHGuY, zaterdag 01 december 2012 08:56

Die wobi's hebben precies een trekje weg van de raving rabbits...


Door Tweakers user lordsnow, zaterdag 01 december 2012 15:39

Het engelstalig verhaal komt niet echt uit de verf, doet moet nodig herschreven worden. En ik heb ook het gevoel dat er af en toe woorden gebruikt worden waar eigenlijk iets anders bedoeld wordt door de schrijver.

On a dark and growl planet filled with death and decay, a civilization works hard for a better life. Poor and unreliable is probably the best way to describe them. The only thing they own is their soul. Even a body is not entrusted to them. The feelings of love and compassion has been perished from the darkness in which they live. But would they have any, it had to be for the saddest creature on the planet, the wandering soul of Rho. Once it was a happy planet. But when their sun ended in a catastrophic supernova Rho’s planet got swung out of it's its orbit. The planet became dark and cold and he simply wasn’t able to survive out there. Being tired of merely surviving he stole a spaceship to escape the planet and find a better place to live. But Unfortunately the journey didn't last long. As inexperienced as he was, he crashed with his spaceship unto on an unknown planet. His only escape route was is to fix his spaceship. But To do this he had has to collect the parts of his ship that were have been spread out after the crash. This is were where his your undefined journey begins.

- wat is een growl planet? Een brommende planeet?
- poor and unreliable - je personages zijn arm en onbetrouwbaar? Of mischien, hapless and incapable? Of, misserable and inept? Of inadequat, of powerless, etc.
- perished = vergaan. Er wordt wellicht banished bedoeld = verbannen. Of anders removed.
- But would they have any, it had to be for the saddest creature on the planet, the wandering soul of Rho >> Had there been such feelings, it would have been for the saddest creature on the planet, the wandering soul named Rho. Of zoiets.
- is de reis wel 'undefined'? (vague, unclear, unspecified, etc.). Zoeken naar onderdelen van het ruimteschip lijkt mij aardig defined. Ook hier wordt mischien iets anders bedoeld? A Journey of Discovery, of zo is mischien beter? (op zoek naar onderdelen, en zichzelf? http://en.wikipedia.org/wiki/Journey_of_self-discovery)
- over dingen die (gaan) gebeuren schrijf je niet in de verleden tijd.

.Verder een leuk project trouwens :) Ik hou deze in de gaten.

Om een of andere reden moest ik denken aan het spel Nebulus:
http://www.classicgamesar...ulus-frog-tower-game.html

Mooi logo trouwens voor jullie site 12villains. Goed bedacht.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 01 december 2012 17:10]


Door Tweakers user iThinkSo, zaterdag 01 december 2012 22:23

Wordt het puur een puzzel game of komen er ook nog andere elementen in?

Door Tweakers user corewillem, zondag 02 december 2012 20:57

Als je een linux beta tester nodig hebt dm me maar :)

Door Tweakers user henri8096, zondag 02 december 2012 21:55

Ik heb geprobeerd de tekst wat beter te laten lopen (ook in combinatie met wat lordsnow gepost heeft)

Verder wel een leuk verhaal, doet me een beetje denken aan dat spel dat je een engel bent en in verschillende lichamen springt. (kan niet op de naam komen helaas)

On a dark and grim planet filled with death and decay, a civilization is working hard for a better life. Treacherous and unreliable is probably the best way to describe them. The only thing they own is their soul. Even a body is not entrusted to them. Feelings of love and compassion have vanished because of the darkness in which they live in. Even if they had such feelings, it had to be for the saddest creature on the planet, the wandering soul of Rho. Once it was a beautiful planet and a happy place to be. But when their sun died in a catastrophic supernova Rho’s planet got pushed out it's orbit. The planet became dark and cold and he simply wasn’t able to survive out there. Tired of merely surviving, he stole a spaceship to escape the grim planet in search of a better place to live. Unfortunately his journey didn't last long. As inexperienced as he was, he crashed his spaceship unto an unknown planet. His only escape is to fix his spaceship. To do this so, he has to collect his ships parts that were scattered about the planet during the crash. This is were his unknown journey begins.

(mezelf ook nog een beetje verbeteren)
(weet ook weer hoe die game heet, Messiah)

[Reactie gewijzigd op zondag 02 december 2012 22:02]


Door Tweakers user Nilsepils, zondag 02 december 2012 23:11

Hee hee, google sketchup bestaat niet meer hŤ! Het is overgenomen :P maar wel een leuk verhaal, ga ik volgen :)

Door Tweakers user 12Villains, maandag 03 december 2012 11:05

Bedankt iedereen voor de reacties, hier wat reacties op jullie reacties!

@lordsnow & henri8096
Bedankt voor jullie input. We hebben een verkeerde versie van het verhaal ingeladen. Ondanks dat hebben we ook nog veel aan jullie feedback! Overigens zijn de personages wel arm en onbetrouwbaar op de wereld waar Rho vandaan komt. De reis is in zoverre undefined dat hij op zoek gaat naar kracht om sterker te worden. Maar hij weet nog niet hoe. Hij moet inderdaad wel zijn shipparts bij elkaar zoeken, maar dat is om zijn eigenlijke quest te vervolgen.

@iThinkSo
Nee er zijn onder andere ook spel elementen als behendigheid en onderzoeken aanwezig.

Nogmaals bedankt en leuk dat mensen enthousiast zijn over onze game. Wil je ons actiever volgen kijk dan op http://www.facebook.com/RhoTheUndefinedJourney en voor een meer technische kijk achter de schermen op http://www.12villains.com/

Door Tweakers user wuswug, dinsdag 04 december 2012 09:49

ziet er leuk uit :)
heb me opgegeven voor de beta

Door Tweakers user corewillem, dinsdag 04 december 2012 19:21

waar kan je je opgeven voor beta ?


Reageren is niet meer mogelijk