Schiet vogels op Android

Door wildewouter op vrijdag 12 oktober 2012 11:55 - Reacties (11)
Categorie: Development updates, Views: 3.629

Na een aantal weken zeer intensieve ontwikkeling is mijn projectteam erin geslaagd om voor onze minor Game Design and Development een game neer te zetten voor Android. Afgelopen donderdag 11 oktober is deze dan ook online gekomen onder de naam Birdy Boom in de Play Store.

Ik zal in deze blog een aantal dingen vertellen over de game zelf, de ontwikkeling van Birdy Boom en over de gebruikte technieken. Om maar gelijk te beginnen:

Birdy Boom

Birdy Boom is een game geÔnspireerd door een oude lightgun classic onder vele van jullie beter bekend als Duck Hunt. Maar daar hebben we wel geprobeerd het bij te laten. De inspiratie, vooral visueel, is naar mijn mening niet zover gekomen dat het een kopietje is geworden van een al succesvolle game. Birdy Boom gaat om het neerschieten van vogels. Deze vogels vallen op het moment van neergeschoten worden naar beneden. De extra toevoeging die wij bedacht hebben is het plaatsen van een dier aan de onderkant van het scherm. Dit dier dient ťťn enkel doel: het opvangen van de verschillende vogels. Tot nu toe denken jullie: maar dat is Duck Hunt ook! Ja dat klopt, maar nu gaat het vooral om dat dier onderin, en niet alleen maar het neerschieten van de vogels. Op het moment van neergaan van de vogel moet de speler met het dier de vogels opvangen. Indien de speler de vogels mist, gaat er health vanaf. Dit ook wanneer een vogel de kans krijgt om weg te vliegen.

Er zijn natuurlijk ook vrij te spelen objecten in de game zoals nieuwe dieren waarmee je vogels opvangt. Na een totaal van 150 gevangen vogels kan de speler al een nieuw dier kiezen. Dit wordt in de toekomst ook uitgebreid met meer content.

Framework

Geen enkele rede om het wiel opnieuw uit te vinden dus we maakten natuurlijk gebruik van een framework. Wij hebben uiteindelijk voor Cocos2D gekozen. Cocos2D is van oorsprong een iOS framework maar is recentelijk geport naar het platform van Google. De basis van Cocos2D zijn de verschillende scenes die moeten worden opgebouwd en uitgevoerd door de Director. Deze scenes kunnen dan weer ingevuld worden met verschillende lagen zoals dat ook in programma's als Photoshop gewoon is. Dit brengt als grootste voordeel met zich mee dat je de logica per laag gescheiden kan houden. Dit komt de overzichtelijkheid zeer ten goede. Acties die veel voorkomen in games zijn ook al voorzien; ik noem een verplaats animatie, of een spritesheet die ingeladen moet worden.

Het nadeel van Cocos2D is alleen wel dat er weinig documentatie voor beschikbaar is. De officiŽle documentatie is alleen voor iOS en er is, vooral over de ingewikkeldere functies weinig te vinden op het gebied van Android ontwikkeling. Ik, als leek in iOS, heb me vele malen moeten storten in objective c code die voor mij tot dat moment vrij onleesbaar was. Maar hier blijkt weer dat de aanhouder wint en de game is uiteindelijk wel in de Play Store verschenen.

Ik hoop dat ik jullie in deze blog wat leuks verteld heb over onze game. Ik nodig jullie van harte uit om hem te downloaden uit de Play Store en we horen graag jullie reacties, positief en/of negatief.

Voor screenshots verwijs ik nu nog even naar de Play Store zelf en die vind je hier.

Update:

Er is nu een update beschikbaar die het voor landscape oriented tablets mogelijk maakt om de opvangdieren op de normale manier te besturen i.p.v. de inverted richting.

Volgende: 3D Game bouwen voor pro's 11-'12 3D Game bouwen voor pro's
Volgende: Development update - Stage opdracht 06-'12 Development update - Stage opdracht

Reacties


Door Tweakers user LuCarD, vrijdag 12 oktober 2012 11:59

Klinkt leuk... Heb je ook wat screenshots en video's?

Heb je er alleen aangewerkt of met een groep?

Door Tweakers user -RetroX-, vrijdag 12 oktober 2012 12:02

Lijkt me wel leuk, beetje om je heen kijken met je phone om de vogel te zien vliegen en dan neer te halen. Zal er leuk uit zien als meerdere mensen zo aan het schieten zijn :)

Door Tweakers user wildewouter, vrijdag 12 oktober 2012 12:30

@LuCarD
Ik heb er met een groep aan gewerkt. Ik was verantwoordelijk voor de development en mijn twee andere teamgenoten verantwoordelijk voor de andere aspecten.

@-RetroX-
Ja vooral wanneer iedereen ineens moet herladen. Nieuwe vorm van luchtgitaar: luchtshotgun herladen ;-)

Door Tweakers user MittaM, vrijdag 12 oktober 2012 13:48

Ga hem zeker even proberen. Ook leuk om te lezen waar het idee vandaag komt :)

Door Tweakers user WouterKvG, vrijdag 12 oktober 2012 14:38

Geinig! Je kunt ook jezelf neerschieten :P
Ik kan echter nog steeds niet andere dieren kiezen. Heb hem net gedownload.

Door Tweakers user WouterKvG, vrijdag 12 oktober 2012 14:40

Er zijn natuurlijk ook vrij te spelen objecten in de game zoals nieuwe dieren waarmee je vogels opvangt. Na een totaal van 150 gevangen vogels kan de speler al een nieuw dier kiezen. Dit wordt in de toekomst ook uitgebreid met meer content.
DOH


Door Tweakers user X-DraGoN, vrijdag 12 oktober 2012 15:27

Ik heb het net even geprobeerd op mijn 'oude' HTC Wildfire.
Ik zie geen vogels, kan wel schieten en reloaden, tilten schijnt ook niet te werken om je beestje te verplaatsen.

Door Tweakers user wildewouter, vrijdag 12 oktober 2012 15:37

X-DraGoN schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 15:27:
Ik heb het net even geprobeerd op mijn 'oude' HTC Wildfire.
Ik zie geen vogels, kan wel schieten en reloaden, tilten schijnt ook niet te werken om je beestje te verplaatsen.
Hmm dat is apart. We hebben het namelijk ook getest op een WildFire S en daar deed dat probleem zich niet voor. De game is speelbaar vanaf Android 2.2. Dus ik weet niet of je daar aan voldoet?

Door Tweakers user NjitsSs, zaterdag 13 oktober 2012 13:28

Komt er ook een build voor op Windows Mobile?
</OuweZakMetOuweTelefoon> :P

[Reactie gewijzigd op zaterdag 13 oktober 2012 13:28]


Door Tweakers user wildewouter, zaterdag 13 oktober 2012 15:03

NjitsSs schreef op zaterdag 13 oktober 2012 @ 13:28:
Komt er ook een build voor op Windows Mobile?
</OuweZakMetOuweTelefoon> :P
Nee sorry, Windows Mobile gaat echt te ver terug. iOS is misschien nog een keer leuk, maar ik heb nu maar net genoeg tijd om de Android versie een beetje te onderhouden. We updaten de game nog al eens om bugs die we vinden er gelijk uit te halen.

Reageren is niet meer mogelijk